Monday 26 March 2012

Entri 16 : Bicara Tentang Dialek Perak

            Dialek merupakan ragam atau variasi daripada satu bahasa yang sama yang dapat dibezakan melalui ciri-ciri sebutan, kosa kata, atau tatabahasa. Dialek berkembang daripada bahasa yang pada asalnya seragam tetapi lama-kelamaan mengalami perubahan, dan perubahan ini berlaku disebabkan oleh pelbagai faktor yang antaranya ialah faktor masa dan faktor geografi (Newton, 1972). Saya akan membicarakan serba sedikit tentang dialek Perak. Seperti contoh di bawah perkataan dalam dialek Perak yang digunakan masih sama dengan bahasa Melayu Baku, cuma yang membezakannya ialah pengucapan pada akhir kata. Berikut perbezaan sebutan yang dapat kita lihat :

Bahasa Melayu Baku                        Dialek Perak
/pagar/                                                  [pag×›]
/ular/                                                     [ul×›]
/bÉ™sar/                                                  [bÉ™s×›]
/kapal/                                                  [kapε]
/hal/                                                      [hε]

      Seterusnya, dialek Perak yang mempunyai makna yang sama dengan bahasa Melayu Baku tetapi menggunakan sebutan yang berlainan. Berikut saya tunjukkan beberapa contoh perkataan dalam dialek Perak dan perbandingannya dengan bahasa Melayu Baku.

                 Bahasa Melayu Baku                  Dialek Perak
                        /senyum/                                            [səŋih]
                        /tidur/                                                 [mÉ™R×›l×›h]                                           /cakap/                                               [lab×›n]
                        /jatuh/                                                 [gÉ™t×›?]
                        /lontar/                                               [pəŋgε]

         Berdasarkan kedua-dua contoh di atas, dialek Perak berbeza dengan bahasa Melayu baku dari segi penyebutan sesuatu perkataan. Dialek Perak banyak mengandungi bunyi sebutan seperti ε, ×› dan R dalam perkataan yang dituturkan oleh masyarakat Perak. 

 


No comments:

Post a Comment