Friday 20 April 2012

ENTRI 30 : SESUAIKAN PEMAKAIAN KITA MENGIKUT SITUASI MAJLIS



          Semalam saya telah menghadiri kenduri tahlil yang diadakan di rumah sahabat saya. Suasana sedih masih menyelubungi keluarga sahabat saya itu kerana mereka baru sahaja kehilangan orang tersayang. Seperti biasa saya akan berpakaian sopan dengan mengenakan baju kurung berwarna gelap kerana warna gelap melambangkan kesedihan dan saya ingin menghormati keluarga sahabat saya di atas kesedihan yang sedang mereka tanggung. Oleh itu, saya tidak mengenakan baju kurung berwarna terang kerana ianya boleh menimbulkan rasa kurang senang kepada orang yang melihat saya seolah-olah saya mahu menghadiri kenduri kahwin dan sebagainya.
           Saya begitu menjaga dan menitikberatkan soal pemilihan pakaian untuk ke rumahnya. Tetapi semasa saya sedang menyediakan hidangan untuk tetamu, tiba-tiba saya terpandang seorang remaja perempuan yang bertudung tetapi berseluar dan berbaju ketat mengangkat dulang makanan ke ruang tamu. Terkejut saya melihat pemakaian remaja tersebut. Hal ini kerana ssepatutnya remaja tersebut tidak berpakaian seperti itu kerana dia hadir ke kenduri tahlil. Selain itu, dia juga patut tahu pakaian yang sesuai ketka menghadiri sesuatu majlis seperti kenduri.
            Sepatutnya kita sebagai orang Melayu terutamanya beragama Islam tahu tentang adab-adab berpakaian yang sesuai. Kita perlu melihat kepada situasi dan jenis majlis agar pemakaian kita tidak menimbulkan ketidakselesaan dalam kalangan masyarakat di sekeliling kita. Oleh itu, diharapkan kita semua dapat menyesuaikan pakaian kita mengikut situasi majlis.
                                                               

Thursday 19 April 2012

ENTRI 29 : INTONASI DALAM BAHASA MELAYU

Mengapa tidak tahu menggunakan intonasi yang sesuai ketika bercakap? Inilah persoalan yang timbul ketika pembentangan yang berlangsung di dalam dewan kuliah pada petang tadi. Saya terpinga-pinga apabila salah seorang daripada ahli pembentang mengajukan soalan kepada saya. Hal ini kerana, dia menggunakan intonasi yang mendatar menyebabkan saya menyangkakan dia menerangkan sesuatu kepada saya. Entah di mana silapnya saya sendiri tidak tahu.
Kali ini saya akan membicarakan tentang intonasi dalam bahasa Melayu agar dapat dijadikan rujukan kepada rakan-rakan semua.  Intonasi ialah nada suara yang turun naik atau tinggi rendah sewaktu bercakap dan hendaklah berdasarkan jenis dan bentuk ayat atau kalimat dalam bahasaMelayu, sama ada ayat penyata biasa, ayat tanya, ayat perintah, ayat terbalikatau songsang atau ayat pasif dan seumpamanya. Intonasi bahasa Melayudapat dikenali dan digayakan dengan empat tingkat nada yang biasa ditandai dengan angka 1, 2, 3 dan 4. Angka 1 menandai nada yang paling rendah danangka 4 menandai nada yang paling tinggi. Nada 2 memulakan ujaran dan nada3 merupakan nada tekanan.
Intonasi bahasa Melayu mempunyai hubungan yang rapat dengan sintaksis, iaitu dapat membezakan jenis dan bentuk ayat. Intonasi wujud dalam bahasa Melayu bagi menandai dan memisahkan frasa yang pelbagai jenis dan bentuknya.Ada beberapa fungsi intonasi. Antaranya:

i.Fungsi emosional: Untuk menyatakan pelbagai makna sikap, sepertikegembiraan, kebosanan, kemarahan, kekejutan, keakraban,kekecualian, ketakutan dan ratusan sikap yang lain.
ii.Fungsi gramatis: Untuk menandakan kontras dari segi tatabahasaterhadap sesuatu ujaran, sama ada sesebuah klausa atau ayat itu berupapertanyaan atau pernyataan, positif atau negatif dan seumpamanya.
iii.Fungsi struktur informasi: Untuk memberikan sesuatu yang baruberbanding dengan yang telah dimaklumi dalam makna sesebuah ujaraniaitu dengan menekankan kata yang membawa makna tersebut.
iv.Fungsi tekstual: Untuk membentuk nada dan gaya suara yang turun naikbagi wacana yang lebih luas seperti pembacaan teks berita yangmembezakan satu berita dengan berita yang lain.
v.Fungsi psikologi: Untuk membantu menggubah bahasa menjadi unit-unitujaran yang mudah dilihat dan diingat, seperti belajar urutan nombor yangpanjang atau ungkapan dalam ucapan.
vi.Fungsi ‘indexical’: Untuk menandai identiti seseorang, iaitu membantumengenali seseorang sama ada tergolong dalam kumpulan sosial ataupekerjaan yang berbeza, seperti khatib, penjual ubat atau sarjan tentera.

Oleh demikian, kita perlulah menggunakan intonasi yang sesuai ketika berbicara agar maklumat yang ingin disampaikan dapat diterima dan difahami oleh pendengar kita.

Wednesday 18 April 2012

ENTRI 28 : ANAK SAUDARAKU LAMBAT BERCAKAP


Hari ini saya akan membicarakan tentang Masalah kanak-kanak lambat bercakap. Kenapa isu ini yang menjadi pilihan saya pada kali ini? Hal ini kerana, anak saudara saya yang berusia  1 tahun 8 bulan, hanya tahu menyebut dua perkataan iaitu “habis” dan “ma”. Jika dibandingkan dengan sepupunya yang sama umur, jauh lebih cepat bercakap dan banyak perkataan yang mampu disebut oleh sepupunya.  Jadi saya mencari maklumat berkaitan masalah ini dan saya kongsikan bersama-sama dengan rakan-rakan semua. Menurut Dr. Basyariatul (Basha) Fathi Othman, Terapis Pertuturan Bahasa Pusat Pengajian Sains Rehabilitasi, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia “ Cepat atau lambat kebolehan bercakap seseorang kanak-kanak itu, adalah bergantung kepada pengaruh persekitarannya, termasuklah pemilihan permainan.
Penggunaan otak dan pergerakan badan menerusi perbuatan akan mempercepat mereka belajar perkataan baru, seterusnya membina ayat dengan baik. Kanak-kanak yang normal boleh mengeluarkan perkataan seawal usia lapan bulan ke setahun setengah. Sekiranya lewat daripada itu, ibu bapa boleh membawa kanak-kanak bertemu dengan terapi pertuturan bahasa untuk menentukan sama ada anak mereka mengalami masalah. Masalah bercakap hanya boleh ditentukan oleh Terapi Pertuturan Bahasa kerana dalam setiap kes dirujuk, kanak-kanak itu akan diperiksa secara terperinci termasuk menyelidiki persekitaran yang mempengaruhi kebolehannya bercakap.
Ibu bapa yang mengesyaki anaknya berhadapan masalah bercakap, perlu segera merujuk kepada Terapi Pertuturan Bahasa kerana lambat bercakap boleh menjadi ‘petanda’ kepada masalah lain termasuk masalah pendengaran, autisme atau masalah masalah lain. Lebih cepat dikenal pasti, lebih cepat kanak-kanak itu dapat dibantu. Masalah lambat bercakap dikaitkan pelbagai faktor komunikasi termasuk kurang rangsangan untuk bercakap. Bagi masalah pertuturan pula, adalah biasa untuk kanak-kanak kecil yang mula belajar bertutur untuk mengeluarkan bunyi-bunyi yang ‘pelat’ kerana ini adalah proses normal. Pelat atau ‘proses-proses fonologi’ ini berlaku sehinggalah sekitar lima hingga enam tahun di mana bunyi-bunyi pertuturan kanak-kanak akan terus bertambah baik dan akan menyamai bunyi-bunyi pertuturan orang dewasa.
Apabila kanak-kanak tidak berjaya mengatasi ‘pelat’ ini pada tahap umur berkenaan, maka masalah pertuturan perlu dibantu oleh patologis pertuturan bahasa. Seseorang bayi itu bersuara mengeluarkan kata - kata membebel atau ‘baby talk’ seperti 'aa', 'aa', 'ahggege', 'bababa', 'dededed', 'mamamam', 'nanana' dan seterusnya sebelum dapat mengeluarkan perkataan yang bermakna. Dalam usaha merangsang kanak-kanak cepat bercakap, ibu bapa digalakkan bercakap dengan mereka walaupun ketika itu mungkin si kecil pada usia bayi. Mengenai kemungkinan kanak-kanak lambat bercakap akibat penggunaan pelbagai bahasa di rumah menyebabkan kanak-kanak mungkin keliru, Dr. Basha berkata, ia tidak semestinya berlaku kerana kanak-kanak menyerap bahasa bagaikan span dan tahu membezakan bahasa bila sampai masanya.
Pada peringkat awal, sesetengah kanak-kanak yang bertutur pelbagai bahasa mungkin ada menunjukkan sedikit kelambatan dalam menguasai kesemua bahasa yang dituturkan. Bagaimanapun, ini akan diatasi secara semula jadi. Dalam sesetengah kes, ibu bapa mungkin dapati anak-anaknya lebih bijak bercakap bila tahu banyak bahasa. Tidak dinafikan unsur genetik adalah satu lagi sebab mengapa kanak-kanak lambat bercakap. Untuk mengelakkan berlakunya masalah bercakap bagi kanak-kanak, ibu bapa perlu memastikan supaya tahap pertuturan yang mereka gunakan adalah sepadan dengan umur anak mereka. Peluang untuk kanak -kanak mereka mendengar bahasa dan menggunakannya mestilah mencukupi di dalam persekitaran mereka.
Jika ibu bapa atau penjaga selalu bercakap cepat, menggunakan perkataan yang tidak sepadan dengan kebolehan kanak -kanak mereka memahaminya sudah tentulah akan memberi kesan yang negatif kepada perkembangan pertuturan kanak -kanak mereka. Penggunaan bahasa adalah perlu untuk perkembangan intelek seseorang kanak -kanak. Perkembangan intelek pula dipengaruhi oleh tahap penggunaan bahasa. Jika kanak -kanak lambat bercakap pembelajaran mereka di masa hadapan akan terjejas. Sebetulnya selain daripada kesihatan tubuh badan , tahap pemakanan yang baik, keadaan fizikal dan mental yang baik , persekitaran yang penuh dengan stimulasi adalah perlu diberikan kepada kanak-kanak untuk menggalakkan perkembangan bahasa optimum.
Jelaslah masalah bercakap selalunya menjadi petanda kepada masalah lain yang lebih besar, termasuk masalah pendengaran, atau autisme. Saya menyarankan agar kepada mereka yang mengalami masalah berkaitan dengan kanak-kanak lambat bercakap segeralah merujuk kepada pakar supaya dapat membantu mengesan masalah dihadapi kanak-kanak. Selain Hospital Kuala Lumpur dan hospital besar di setiap negeri, ibu bapa boleh ke Klinik Audiologi & Sains Pertuturan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Jalan Temerloh, Kuala Lumpur yang khusus mengendalikan mengenai masalah berkaitan.

Tuesday 17 April 2012

ENTRI 27 : PERBEZAAN GELARAN DATUK DAN DATO'

Di Malaysia,  terlalu banyak gelaran kehormat seperti Tan Sri , Datuk Seri, Dato’ Seri, Datuk ,  Dato’ dan sebagainya telah diberikan kepada insan-insan tertentu yang banyak menabur jasa dan bakti  kepada negara sama ada dalam bidang politik, sukan, hiburan, akademik, ekonomi dan sebagainya. Mungkin gelaran kehormat itu merupakan satu langkah atau penghargaan kepada mereka yang telah mengharumkan nama negara dan penghargaan itu dapat meletakkan golongan tersebut di tempat yang sangat disanjung.
 Namun demikian pernahkan kita terfikir kadang-kadang kita mudah terkeliru dengan penggunaan gelaran tersebut seperti penggunaan Dato’ dan Datuk sehingga kita tersalah meletakkan gelaran tersebut kepada orang atau individu yang tidak sepatutnya. Di sini saya terdetik untuk menyelesaikan kekeliruan tersebut dengan memberikan dan menyatakan perbezaan kedua-dua gelaran tersebut agar kita sama-sama dapat belajar dan menggunakan gelaran tersebut dengan betul pada masa hadapan.
Dato' ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Sultan atau Raja. Contohnya gelaran Dato’ yang dianugerahkan kepada Dato’ Siti Nurhaliza dan Dato’ Sheila Majid.
 Datuk pula ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Yang Dipertua, seperti Melaka, Sarawak, dan Sabah. Contohnya, Datuk Lee Chong Wei, Datuk Nicol Ann David, Datuk Sharifah Aini dan  Datuk Shah Rukh Khan.
Diharapkan perbezaan yang telah saya cirikan di atas dapat membantu kita semua dalam membezakan gelaran Datuk dan Dato’ supaya kita dapat menggunakan dan mengenakan kepada orang yang layak dan betul sahaja.

Monday 16 April 2012

ENTRI 26 : PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA

Pemerolehan bahasa atau penguasaan bahasa adalah proses yang berlaku di dalam otak kanak-kanak ketika dia memperoleh bahasa pertamanya atau bahasa ibunya. Pemerolehan bahasa berbeza dengan pembelajaran bahasa. Pemerolehan bahasa berkaitan dengan bahasa pertama, sedangkan pembelajaran Bahasa berkenaan dengan bahasa kedua (Chaer, 2003:167). Selama pemerolehan bahasa pertama, Chomsky menyebutkan bahawa ada dua proses yang terjadi apabila seorang kanak-kanak memperoleh bahasa pertamanya. Proses yang dimaksudkan adalah  proses kecekapan dan proses performansi.
Kedua-dua proses ini merupakan dua proses yang berlainan. Kompetensi adalah proses penguasaan tata bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik) secara tidak disedari. Kompetensi ini dibawa oleh setiap anak sejak lahir. Walaupun dibawa sejak lahir, kecekapan memerlukan pembinaan sehingga anak-anak memiliki performansidalam berbahasa. Performansi adalah kemampuan anak menggunakan bahasa untuk berkomunikasi .Performansi terdiri dari dua proses, iaitu proses pemahaman dan prose spenerbitan kalimat-kalimat. Proses pemahaman melibatkan kemampuan mengamatiatau mempersepsi kalimat-kalimat yang didengar, sedangkan proses penerbitan melibatkan kemampuan menghasilkan kalimat-kalimat sendiri (Chaer 2003:167).
 Chomsky juga beranggapan bahawa pengguna Bahasa memahami struktur dari bahasanya yang membuat dia dapat mengesan kata-kata baru yang tidak terkira jumlahnya dan membuat dia memahami kata-kata tersebut. Jadi,kecekapan adalah pengetahuan intuitif yang dimiliki seorang individu mengenai bahasa ibunya ( native language).  Intuisi linguistik ini tidak begitu saja ada, tetapi dikembangkan pada anak selaras dengan pertumbuhannya, sedangkan performansi adalah sesuatu yang dihasilkan oleh kecekapan.Hal yang patut dipertanyakan adalah bagaimana strategi si anak dalam memperoleh bahasa pertamanya dan apakah setiap anak memiliki strategi yang sama dalam memperoleh bahsa pertamanya?
Berkaitan dengan hal ini, Dardjowidjojo, (2005:243-244) menyebutkan bahawa pada umumnya kebanyakan ahli kini berpandangan bahawa anak di mana pun juga memperoleh bahasa pertamanya dengan memakai strategi yang sama. Kesamaan ini tidak hanya dilandasi oleh biologi dan neurologi manusia yang sama, tetapi juga oleh pandangan mentalistik yang menyatakan bahawa anak telah dibekalkan dengan bekal takdir pada saat dilahirkan. Di samping itu, dalam bahasa juga terdapat konsep universal sehingga anak secara mental telah mengetahui kekuatan yang universal ini. Chomsky mengibaratkan anak sebagai entiti yang seluruh tubuhnya telah dipasang butang dan kabel elektrik: mana yang dipicit, itulah yang akan menyebabkan bola lampu tertentu menyala. Jadi, Bahasa mana dan wujudnya seperti apa ditentukan oleh input  sekitarnya.