Friday 9 March 2012

Entri 5 : BAHASA ROJAK KINI DALAM LAGU

          Kadang-kadang terfikir juga sama ada bahasa rojak mampu menggugat usaha dalam memartabatkan bahasa Melayu. Setiap hari semakin ramai orang Melayu yang mencampurkan bicara mereka dengan bahasa lain terutamanya bahasa Inggeris. Bila difikirkan untuk apa? Entahlah mungkin kebiasaan, santai atau rasa ingin menunjuk-nunjuk atau sebagainya. Tetapi kadang-kadang terasa semakin risau dengan kehadiran bahasa rojak ini. Dahulu dalam pergaulan, tetapi kini semakin banyak kedengaran penggunaan bahasa rojak dalam lirik lagu yang dinyanyikan oleh artis kita. Sebagai contoh saya ambil beberapa baris lagu Zee Avi yang bertajuk Kantoi:
Semalam I call you, you tak answer
You kata you keluar pergi dinner
You kata you keluar dengan kawan you
but when i call Tommy he said it wasnt true..
So I drove my car pergi Damansara
Tommy kata maybe you tengok bola
Tapi bila i sampai you, you tak ada Lagilah I jadi gila………

       Bahasa rojak ialah fenomena bahasa kacukan semasa yang berkaitan dengan percampuran bahasa Melayu dan bahasa Inggeris atau bahasa Cina yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa dasarnya. Bahasa rojak boleh dirumuskan sebagai satu variasi atau satu ragam bahasa basahan yang dapat diterima penggunaannya dalam suasana tidak rasmi. Jika dilihat dalam lirik lagu di atas, terdapat banyak penggunaan bahasa Inggeris yang dicampurkan dalam bahasa Melayu. 
         Nampak seperti bahasa Melayu itu sebagai alat mainan dalam bahasa rojak. Sekiranya fenomena ini terus membadai masyarakat kita, nescaya rosaklah bahasa Melayu itu. Oleh itu, pihak-pihak yang berkaitan perlu memantau fenomena ini agar tidak terus menular dalam kalangan penutur bahasa Melayu yakni orang Melayu itu sendiri.Kita harus sedar bahawa kita perlu bangkit dan membuang anasir-anasir yang mampu menggugat bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment