Tuesday 3 April 2012

Entri 22 : Kata-kata Yang Menyinggung Perasaanku

Kakak  : Kak Cik, dah macam sakai je pakai mcm tu.
Saya    : Biarlah, asalkan pakai baju, nak kata apa kata la.

Sakai merupakan perkataan yang boleh menimbulkan perasaan-perasaan tertentu bergantung pada suasana penggunaan atau juga bergantung pada latar belakang masyarakat yang berkenaan. Banyak perkataan yang hanya boleh digunakan untuk sesuatu masyarakat sahaja, tetapi tidak sesuai untuk digunakan dalam sesebuah masyarakat yang lain. Jika hal ini dilanggar, maka akan timbul kemarahan, perasaan tidak senang, sakit hati,tersinggung, kecil hati dan berbagai-bagai lagi.
Sebagai contoh, perkataan ” Saka ” secaraamnya merujuk kepada salah satu kaum Asli yang terdapat di Malaysia. Perkataan ini tiada bezanya dengan ”Melayu” atau ”Cina” kerana rujukannya ialah kaum atau bangsa.Walau bagaimanapun, perkataan ”Sakai” mempunyai konotasi yang negatif jika digunakan dalam suasana atau konteks yang berbeza. Dalam kalangan masyarakat Melayu, perkataan ”Sakai” digunakan untuk mempersendakan orang lain, iaitu bagi maksud seseorang yang ketinggalan zaman atau tidak bertamadun.
         Oleh itu, perkataan”Sakai” mempunyai makna emotif yang berbeza sama sekali dengan makna asalnya. Justeru, penggunaan perkataan ini dianggap sebagai tidak sopan dalam kalangan masyarakat Melayu. Selain perkataan “sakai” kita juga sering menggunakan perkataan lain yang dianggap sebagai gurauan tetapi sebaliknya boleh mendatangkan kesdihan dan sakit hati orang yang mendengarnya. Contohnya :Penan, batak, pekaka, asli dan sebagainya yang dianggap merendahkan orang lain dengan menyamakan individu tersebut dengan bangsa ataupun kaum tersebut. Sebagai orang Melayu yang kaya dengan budi bahasa kita perlu mengelakkan diri dari menggunakan kata-kata yang boleh menyinggung perasaan orang lain.               

No comments:

Post a Comment