Monday 16 April 2012

ENTRI 26 : PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA

Pemerolehan bahasa atau penguasaan bahasa adalah proses yang berlaku di dalam otak kanak-kanak ketika dia memperoleh bahasa pertamanya atau bahasa ibunya. Pemerolehan bahasa berbeza dengan pembelajaran bahasa. Pemerolehan bahasa berkaitan dengan bahasa pertama, sedangkan pembelajaran Bahasa berkenaan dengan bahasa kedua (Chaer, 2003:167). Selama pemerolehan bahasa pertama, Chomsky menyebutkan bahawa ada dua proses yang terjadi apabila seorang kanak-kanak memperoleh bahasa pertamanya. Proses yang dimaksudkan adalah  proses kecekapan dan proses performansi.
Kedua-dua proses ini merupakan dua proses yang berlainan. Kompetensi adalah proses penguasaan tata bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik) secara tidak disedari. Kompetensi ini dibawa oleh setiap anak sejak lahir. Walaupun dibawa sejak lahir, kecekapan memerlukan pembinaan sehingga anak-anak memiliki performansidalam berbahasa. Performansi adalah kemampuan anak menggunakan bahasa untuk berkomunikasi .Performansi terdiri dari dua proses, iaitu proses pemahaman dan prose spenerbitan kalimat-kalimat. Proses pemahaman melibatkan kemampuan mengamatiatau mempersepsi kalimat-kalimat yang didengar, sedangkan proses penerbitan melibatkan kemampuan menghasilkan kalimat-kalimat sendiri (Chaer 2003:167).
 Chomsky juga beranggapan bahawa pengguna Bahasa memahami struktur dari bahasanya yang membuat dia dapat mengesan kata-kata baru yang tidak terkira jumlahnya dan membuat dia memahami kata-kata tersebut. Jadi,kecekapan adalah pengetahuan intuitif yang dimiliki seorang individu mengenai bahasa ibunya ( native language).  Intuisi linguistik ini tidak begitu saja ada, tetapi dikembangkan pada anak selaras dengan pertumbuhannya, sedangkan performansi adalah sesuatu yang dihasilkan oleh kecekapan.Hal yang patut dipertanyakan adalah bagaimana strategi si anak dalam memperoleh bahasa pertamanya dan apakah setiap anak memiliki strategi yang sama dalam memperoleh bahsa pertamanya?
Berkaitan dengan hal ini, Dardjowidjojo, (2005:243-244) menyebutkan bahawa pada umumnya kebanyakan ahli kini berpandangan bahawa anak di mana pun juga memperoleh bahasa pertamanya dengan memakai strategi yang sama. Kesamaan ini tidak hanya dilandasi oleh biologi dan neurologi manusia yang sama, tetapi juga oleh pandangan mentalistik yang menyatakan bahawa anak telah dibekalkan dengan bekal takdir pada saat dilahirkan. Di samping itu, dalam bahasa juga terdapat konsep universal sehingga anak secara mental telah mengetahui kekuatan yang universal ini. Chomsky mengibaratkan anak sebagai entiti yang seluruh tubuhnya telah dipasang butang dan kabel elektrik: mana yang dipicit, itulah yang akan menyebabkan bola lampu tertentu menyala. Jadi, Bahasa mana dan wujudnya seperti apa ditentukan oleh input  sekitarnya.

No comments:

Post a Comment