Thursday 3 May 2012

ENTRI 39 : Itulah Anak-anak Pak Ayob


Dengar sahaja mereka bercakap orang kampung sudah tahu itulah anak-anak Pak Ayob. Muka mereka adik-beradik tidaklah seiras dengan ayah dan ibu mereka. Jika dilihat daripada paras rupa memang saya tidak tahu bahawa mereka adalah anak Pak Ayob.
Tetapi jika didengar dari segi percakapan mereka saya dapat mengenal mereka adalah anak Pak Ayob. Hal ini kerana daripada ayah, ibu dan anak-anaknya mereka mempunyai gaya dan intonasi bercakap yang serupa seperti :

i.        Gagap.
ii.      Bercakap satu perkataaan-satu perkataan.
iii.    Menggunakan huruf e-pepet di setiap kata yang mengandungi huruf "A”.
iv.     Intonasi mendatar ketika bercakap.
v.       Seakan-akan berbunyi pelat ketika bercakap huruf “S”

Kelima-lima elemen di atas menjadi gaya dalam pertuturan keluarga Pak Ayob. Saya berasa pelik kerana kenapa berlaku hal demikian. Sedangkan saya dan adik-beradik saya tidak bercakap seperti ayah dan ibu saya. Begitu juga dengan kawan-kawan saya yang lain dan kami menganggap keluarga Pak Ayob sangat unik.
Perkara di atas mungkin berlaku kerana mereka kurang bercampur dengan orang luar. Saya mengenali keluarga Pak Ayob sejak dari kecil lagi  dan saya mendapati mereka lebih suka menghabiskan masa bersama ahli keluarga mereka sahaja dan kurang bercampur dengan orang kampung.Hal inilah yang menjadikan percakapan mereka satu keluarga sama kerana mereka bertutur berdasarkan apa yang mereka dengar daripada ayah dan ibu mereka.
                                                        

No comments:

Post a Comment