Tuesday 1 May 2012

ENTRI 37 : Bagaimana Menjawab Salam?


Baru-baru ini saya ada menonton filem Melayu genre seram yang bertajuk “Aweks Aku Pontianak”. Ramai pelakon terkenal membintangi filem tersebut dan jalan cerita yang dipaparkan sangat menarik dan tidak membosankan. Filem tersebut mengisahkan kehidupan seorang lelaki yang sangat baik dan sering ditindas oleh kawan-kawannya. Disebabkan dirinya yang sering ditindas, beliau tidak mampu untuk menjawat jawatan yang lebih baik di tempat dia bekerja sehingga menyebabkan teman wanitanya meninggalkan dia.
 Kemudian dia berpindah di perumahan berpuaka dan mengenali seorang wanita dan bercinta dengan wanita tersebut. Wanita itu sangat baik dan menyayangi dia dengan sepenuh hati. Sewaktu mereka sudah mula serius dan mahu berkahwin, lelaki tersebut mendapat tahu orang yang dicintainya itu adalah seorang Pontianak. Tetapi disebabkan cinta mereka itu terlalu kuat, akhirnya teman wanita dia telah menjadi manusia biasa.
Sebenarnya, sepanjang menonton filem ini saya keliru dengan seni kata yang dipaparkan. Hal ini kerana pihak yang bertanggungjawab menyediakan seni kata tersebut adalah orang Islam atau bukan. Saya tunjukkan seni kata yang membuatkan saya keliru iaitu ketika menjawab salam.

Pelakon A : Assalamualaikum
Pelakon B : Mualaikumsalam

Saya telah mendengar dengan teliti Pelakon B menjawab salam dan ternyata dia menjawab dengan betul iaitu “ Wa’alaikummussalam”. Jadi kesilapan ini berlaku bukan disebabkan oleh artis tersebut, tetapi disebabkan oleh kecuaian pihak yang menyediakan seni kata tersebut. Oleh itu, saya berharap pihak yang berkaitan lebih berhati-hati apabila menulis perkataan-perkataan yang berkaitan dengan orang Islam seperti di atas. Hal ini kerana ianya boleh  menimbulkan kekeliruan dalam kalangan orang Islam itu sendiri umumnya dan kepada kanak-kanak dan golongan remaja  khususnya.

No comments:

Post a Comment