Friday 4 May 2012

ENTRI 40 : Peribahasa dalam pertuturan Mak Jah.


Situasi di Kebun.
Saya                : Mak Jah saya nak buka kedai menjahit bajulah, tapi saya tak tahu macam mana nak menjahit baju.
Mak Jah          :  Berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi. Kalau dah tak ada kemahiran tak payah nak buka kedai menjahit. Pergi ambil kursus dulu, dah ada kemahiran baru buka.
Saya                : Tapi, susahlah Mak Jah, nak pergi belajar pula, nak pergi dengan apa, nak bayar dengan apa?
Mak Jah          : Berakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Kalau nak senang, kenalah susah dulu. Mana ada orang lahir-lahir terus senang.
Saya                : Habis tu saya nak pergi belajar menjahit dulu ke?
Mak Jah          : Kain gaharu kain cendana, sudah tahu bertanya pula. Yela takkan kamu nak ambil kursus baik motor pula.

Berdasarkan situasi di atas, saya berbual dengan ibu saudara saya di kampung. Saya bercadang mahu membuka sebuah kedai menjahit baju secara kecil-kecilan selepas tamat belajar nanti. Mak Jah menyarankan saya untuk mengambil kursus menjahit terlebih dahulu sebelum membuka kedai jahit. Saya bersetuju dengan cadangan yang diberikan oleh beliau.
Tetapi jika dilihat pada dialog di atas saya sangat suka apabila berbual dengan ibu saudara saya itu. Hal ini kerana, setiap pertuturan Mak Jah pasti ada unsur peribahasa yang diselitkan.Saya sangat mengagumi Mak Jah kerana dia masih mengamalkan penggunaan peribahasa dalam pertuturan hariannya.
Saya berharap akan menjadi seperti Mak Jah dan akan mengamalkan peribahasa dalam pertuturan harian saya. Hal ini kerana jika bukan saya siapa lagi yang mahu meneruskan tradisi dan melindungi khazanah-khazanah Melayu ini agar tidak luput ditelan zaman.

No comments:

Post a Comment